ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΙΝΔΟΥ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ   ΣΙΝΔΟΥ
1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΧΕΔΩΡΟΥ

Παρασκευή 18 Μαΐου 2018

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Αγωγής Β1 και Β5


Αποτέλεσμα εικόνας για Ο μύθος του Πηλέα και της Θέτιδας και ο γάμος τους.

Ο μύθος του Πηλέα και της Θέτιδας και ο γάμος τους.
(Σάλλα Αλεξάνδρα, Σάλλα Τζενσίλα, Σάλλα Όλσι, Σαλούκα Μαρία- Ελισάβετ, Τσάκα Φερούζε, Χότζα Κλάιντι)

1.      H Νηρηϊδα Θέτιδα

            Η Θέτιδα (Θέτις) ήταν μία από τις ομορφότερες και ικανότερες Νηρηίδες και σημαντική μορφή της ελληνικής μυθολογίας, κόρη του Νηρέα και της Ωκεανίδας Δωρίδας, εγγονή του Πόντου και της Γης.
Ο Δίας και ο Ποσειδώνας θέλησαν να την κάνουν γυναίκα τους, αλλά εκείνη απέφευγε τον γάμο εκμεταλλευόμενη την ικανότητά της να αλλάζει μορφή. Η θεά Θέμιδα αποκάλυψε κατόπιν πως η Θέτιδα θα έφερνε στον κόσμο ένα γιο που θα ήταν δυνατότερος από τον πατέρα του. Σύμφωνα με τη μυθολογία, η Θέμις είχε πληροφορήσει όλους τους επίδοξους μνηστήρες της ότι ο καρπός μιας ενδεχόμενης συνεύρεσης μαζί της θα ήταν ένας γιος που θα ανακάλυπτε όπλα πιο ισχυρά από τον κεραυνό και την τρίαινα. Έτσι, παραιτήθηκαν από την κατάκτηση της τόσο ο Ποσειδώνας όσο και ο Δίας. Ο Δίας, φοβούμενος για την εξουσία του, πάντρεψε τη Θέτιδα με ένα θνητό, τον Πηλέα,  γιο του Αιακού και της Ευδηίδας.Αποτέλεσμα εικόνας για Ο μύθος του Πηλέα και της Θέτιδας και ο γάμος τους.
            Η Θέτιδα  από τον γάμο της με τον Πηλέα απέκτησε έναν γιο,  τον ήρωα Αχιλλέα, τον οποίο προσπάθησε ανεπιτυχώς να κάνει αθάνατο. Κατά μια εκδοχή του μύθου άλειψε το σώμα του νηπίου με αμβροσία και το έβαλε επάνω στη φωτιά, για να καούν τα θνητά του μέρη. Ο τρομαγμένος πατέρας, νομίζοντας ότι θέλει να κάψει το παιδί, διέκοψε την προσπάθειά της και αυτή οργισμένη τον εγκατέλειψε (η εκδοχή αυτή θυμίζει πολύ την προσπάθεια της Δήμητρας να κάνει αθάνατο το Δημοφώντα, το γιο του βασιλιά της Ελευσίνας, Κελεού). Σε μια μεταγενέστερη εκδοχή φέρεται η Θέτιδα να  βυθίσε το παιδί στα ιερά νερά της Στύγας, κρατώντας το από τη φτέρνα. Όλα τα σημεία του σώματός του έγιναν άτρωτα, εκτός  από τη φτέρνα που έμεινε στεγνή (αχίλλειος πτέρνα). Ο Πηλέας  τρομαγμένος ότι η γυναίκα του ήθελε να πνίξει το γιο τους, την έστειλε πίσω στον πατέρα της, το Νηρέα, και ανέθεσε την ανατροφή του γιου τους στον Κένταυρο Χείρωνα.

 Î‘ποτέλεσμα εικόνας για Ο μύθος του Πηλέα και της Θέτιδας και ο γάμος τους.


2.      Πώς κατέκτησε ο Πηλέας τη Θέτιδα

            Ο Πηλέας για να παντρευτεί τη Θέτιδα, μιας κι εκείνη αρχικά αρνιόταν, ζήτησε τη βοήθεια του Κένταυρου Χείρωνα: εκείνος του δίδαξε την περίφημη Χειρώνιο ή Μαιάνδριο λαβή. Συμβούλευσε τον Πηλέα  να κάνει το εξής: ένα πρωινό που η Θέτιδα θα έβγαινε από τη θάλασσα, εκείνος θα ορμούσε και θα την άρπαζε από τη μέση, αγκαλιάζοντάς τη σφιχτά. Έτσι κι έγινε. Η Θέτιδα στην προσπάθειά της να ξεφύγει από τα χέρια του, μεταμορφώθηκε σε φωτιά, νερό, άνεμο, δέντρο, όρνιθα, τίγρη, λιοντάρι, φίδι και σουπιά, αλλά δεν κατάφερε να απελευθερωθεί. Έτσι, αποκαμωμένη, δέχτηκε να τον παντρευτεί.
            Όπως και στο παραμύθι της δημώδους παράδοσης που η νεράιδα παντρεύεται ένα θνητό, στο οποίο φαίνονται ξεκάθαρα οι επιρροές από τους αρχαίους μύθους, το θέμα της μεταμόρφωσης των θεών (αλλά και των ανθρώπων) συναντάται συχνά στην ελληνική μυθολογία. Ήταν μάλιστα ιδιαίτερα προσφιλές κατά τους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους (βλ. «Μεταμορφώσεις» Οβιδίου). Άλλωστε, ένα από τα γνωρίσματα των θαλάσσιων δαιμόνων ήταν η ικανότητα τους να μεταμορφώνονται.
                          Στην κύρια όψη ενός από τα αγγεία που έχουν σωθεί και απεικονίζουν την κατάκτηση της Θέτιδας από τον Πηλέα (βλ. και τις εικόνες στο τέλος της εργασίας)  απεικονίζεται η στιγμή της αρπαγής της Θέτιδας από τον Πηλέα στις ακτές της Μαγνησίας. Η όμορφη Νηρηίδα απεικονίζεται γυμνή, καθώς μόλις έχει τελειώσει το μπάνιο της και ετοιμάζεται να φορέσει το χιτώνα και το ιμάτιο της. Ένας λευκός έρωτας πετά πάνω από τον Πηλέα, υποδηλώνοντας την επιτυχή κατάληξη του εγχειρήματος του. Το ίδιο δηλώνει και η παρουσία της Αφροδίτης, της μεγαλύτερης μορφής της σύνθεσης, που εικονίζεται πάνω από τον Πηλέα. Στο αγγείο εικονίζονται τρεις ακόμη γυναικείες μορφές: μια που προσφέρει στη Θέτιδα το ιμάτιο της (δεξιό άκρο), μια αιφνιδιασμένη Νηρηίδα και μια (πάνω δεξιά) που φαίνεται να απομακρύνεται γυμνή. Στην πίσω όψη του αγγείου απεικονίζεται ο Διόνυσος, έχοντας δεξιά και αριστερά του μια μαινάδα και έναν σάτυρο.

3.      Ο Γάμος του Πηλέα και της Θέτιδας

            Για το γάμο του Πηλέα με τη Θέτιδα υπάρχουν διάφορες εκδοχές. Σύμφωνα με την πρώτη, ο Πηλέας, ένα βράδυ με πανσέληνο, αντίκρισε τη Νηρηΐδα Θέτιδα να χορεύει, μαζί με τις αδελφές της, στην ακρογιαλιά του ακρωτηρίου της Σηπιάδας και την ερωτεύθηκε παράφορα. Με τη βοήθεια του Κενταύρου Χείρωνα κατάφερε τελικά να την κάνει δική του, αν και εκείνη πάλεψε λυσσασμένα να του ξεφύγει, παίρνοντας διαδοχικά τη μορφή της φωτιάς, του λιονταριού, του φιδιού και του νερού, δίχως αποτέλεσμα. Αναγκάστηκε να ξαναγίνει γυναίκα και να υποκύψει στις επιθυμίες του Πηλέα. Έπειτα τον ακολούθησε στο σπίτι του. Όσο καιρό διήρκησε αυτός ο γάμος η Θέτιδα δεν μίλησε ποτέ στο θνητό της σύζυγο.
                        Μια δεύτερη εκδοχή θέλει τη Θέτιδα αντικείμενο του έρωτα τόσο του Δία, όσο και του Ποσειδώνα. Η θεϊκή σοφία απέτρεψε την τρομακτική αδελφική σύγκρουση μέσω της παρέμβασης της Θεάς Θέμιδος. Η Θέμις αποκάλυψε πως η Θέτις ήταν προορισμένη να φέρει στον κόσμο ένα γιο, που θα είχε δυνατότερα όπλα από την αστραπή και την τρίαινα, σε περίπτωση που θα δινόταν ως σύζυγος στο Δία ή στον Ποσειδώνα. Φοβούμενος για την εξουσία του, ο Δίας έδωσε στη Θέτιδα ως σύζυγο ένα θνητό, τον ευσεβή Πηλέα, που όπως λεγόταν ήταν ο πιο θεοσεβούμενος άνθρωπος της Θεσσαλίας. Ο γάμος της θεάς με το θνητό ορίστηκε να γίνει στην σπηλιά του Κενταύρου Χείρωνα, μια νύχτα με γεμάτο φεγγάρι.
             Μια τρίτη εκδοχή ορίζει ότι τη Θέτιδα την αγαπούσε ο Δίας και επιθυμούσε να την κάνει δική του, εκείνη όμως αρνήθηκε σθεναρά να τον έρωτά του από σεβασμό προς την Ήρα, που την είχε αναθρέψει. Οργισμένος ο Πατέρας των Θεών από την άρνηση της Θέτιδας ορκίστηκε να της δώσει ως σύζυγο ένα θνητό. Μάταια η Ήρα προσπάθησε να ανατρέψει την απόφαση του συζύγου της και το μόνο που κατόρθωσε ήταν να επιλέξει εκείνη το πρόσωπο και διάλεξε τον ξεχωριστό σε δύναμη, ομορφιά και ευσέβεια, Πηλέα.
          Οι γάμοι του Πηλέα και της Θέτιδας έγιναν με περισσή λαμπρότητα και με την παρουσία των Ολύμπιων Θεών στο Πήλιο. Η μη πρόσκληση της θεάς Έριδος στο γάμο ήταν η απαρχή μιας σειράς γεγονότων που οδήγησαν τελικά στον Τρωικό πόλεμο. Στους γάμους προσκλήθηκαν όλοι οι θεοί, χαρίζοντας πλούσια δώρα στους νεόνυμφους, εκτός από την Έριδα, με αποτέλεσμα εκείνη θυμωμένη να ρίξει το χρυσό μήλο με την επιγραφή «ΤΗι ΚΑΛΛΙΣΤΗι», το οποίο στάθηκε αργότερα η αιτία / αφορμή του Τρωικού πολέμου (αφού ο Πάρης, ο γιος του βασιλιά της Τροίας, Πριάμου, έδωσε τελικά το μήλο στη θεά Αφροδίτη –αντί της Ήρας και της Αθηνάς– που του έταξε για σύζυγο την ωραία Ελένη, βασίλισσα της Σπάρτης).
          Από την ένωση του Πηλέα και της Θέτιδας γεννήθηκε ο ύψιστος των αρχαίων Ελλήνων ηρώων, ο Αχιλλέας.Αποτέλεσμα εικόνας για Ο μύθος του Πηλέα και της Θέτιδας και ο γάμος τους.

4.      Εισαγωγή στην  Ιλιάδα
            Όταν οι θεοί δεν κάλεσαν την Έριδα στον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδος, αυτή από θυμό άφησε με τρόπο ένα χρυσό μήλο, το κατόπιν γνωστό και ως «μήλο της Έριδος», να κατρακυλήσει ώστε να το δουν οι καλεσμένοι θεοί και να το ζηλέψουν. Το μήλο αυτό έφερε την επιγραφή «τῇ καλλίστῃ», δηλαδή «αφιερωμένο  στην ομορφότερη θεά. Ήταν φυσικό λοιπόν οι τρεις παρευρισκόμενες θεές, η Ήρα, η Αθηνά και η Αφροδίτη να διεκδικήσουν το μήλο, η κάθε μία για τον εαυτό της. Είδε ο Δίας τον τσακωμό και είπε στον Ερμή να τις πάει γρήγορα στον Πάρη για να διαλέξει αυτός, κάνοντας στην ουσία καλλιστεία, ποια θα πάρει το μήλο. Έτσι και έγινε. Για να τον καλοπιάσει, η Αθηνά του έταξε πνευματική σοφία και η Ήρα δύναμη σωματική. Η Αφροδίτη όμως του έταξε την ωραία Ελένη, την πιο όμορφη γυναίκα του κόσμου. Ο Πάρης, μην ξέροντας ότι η ωραία Ελένη ήταν γυναίκα του Μενελάου, έδωσε το μήλο στην Αφροδίτη. Με την αρπαγή της Ελένης από τον Πάρη άρχισε λοιπόν κατά τον μύθο ο Τρωικός πόλεμος και η Έρις πέτυχε αυτό που ήθελε.
 Î‘ποτέλεσμα εικόνας για Ο μύθος του Πηλέα και της Θέτιδας και ο γάμος τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου